15.2 C
Gdynia
czwartek, 19 września, 2024

Wielka Środa: Refleksja nad Zdradą Judasza

Share

Wielka Środa, w chrześcijańskiej tradycji, stanowi moment refleksji i kontemplacji nad zdradą Judasza, który, zgodnie z Ewangelią, sprzedał Jezusa Chrystusa za trzydzieści srebrników. Ta historia symbolizuje głęboką ludzką tragedię.

Charakterystycznym elementem tego dnia jest usuwanie wody święconej z naczyń liturgicznych po zakończeniu ostatniej Mszy Świętej. Puste naczynia symbolizują bowiem, że wraz z Chrystusem znika źródło łaski. Błogosławieństwo wody ma miejsce dopiero w sobotnią noc podczas Wigilii Paschalnej i jest symbolem Zmartwychwstania, życia i mocy wiary. 

Ciemna jutrznia, odprawiana zazwyczaj w Wielką Środę wieczorem lub wczesnym rankiem Wielkiego Czwartku, ma na celu wprowadzenie wiernych w atmosferę żałoby i refleksji nad zbliżającym się męką Chrystusa. Nazwa „ciemna” odnosi się do praktyki zmniejszania oświetlenia w kościele, co ma symbolizować ciemność grzechu i cierpienia, które spadły na świat w związku z męką i śmiercią Jezusa.

Podczas ciemnej jutrzenki modlitwy i pieśni skupiają się na tematach pokuty, nawrócenia i nadchodzącej męce Chrystusa. Często czytane są fragmenty Pisma Świętego opisujące wydarzenia poprzedzające ukrzyżowanie Jezusa oraz Jego samą Mękę.

W atmosferze ciemnej jutrzenki, wierni są zachęcani do skupienia się na swoich grzechach, nawrócenia i otwarcia serca na miłosierdzie Boże. Jest to również czas, aby zanurzyć się w modlitwę za tych, którzy cierpią oraz za cały świat, prosząc o łaskę przebaczenia i pojednania.

Wielka Środa to czas porządków nie tylko w domach ale i w duszy, czas by się udać do konfesjonału na spowiedź.

W ten dzień odczytywany jest fragment z Ewangelii św. Mateusza. „Wtedy jeden z Dwunastu, imieniem Judasz Iskariota, udał się do arcykapłanów i rzekł: „Co chcecie mi dać, a ja wam Go wydam”. A oni wyznaczyli mu trzydzieści srebrników. Odtąd szukał sposobności, żeby Go wydać”.

W przeszłości, zwłaszcza w niektórych regionach, pojawiły się również inne praktyki, takie jak zabawa w „pojmanie Judasza”, zwana potocznie „judaszkami”.

Ta tradycja, choć popularna, nie była bez kontrowersji. Polegała na wykonaniu kukły, symbolizującej Judasza, często z siana lub innych materiałów, a następnie zrzuceniu jej z najwyższego punktu w miasteczku, często z wieży kościelnej. Po upadku, ludzie bili kukłę kijami, wyrażając swoją dezaprobatę wobec zdrady. Całe wydarzenie towarzyszyły głośne krzyki i wyraz emocji.

Jednakże, z biegiem czasu, Kościół zaczął patrzeć krytycznie na tę praktykę. W miarę jak społeczność stawała się coraz bardziej świadoma konieczności unikania agresji i przemocy, pojawiły się głosy krytyki wobec „judaszków”. Ostatecznie, Kościół oficjalnie zakazał tego typu widowisk, widząc w nich przejaw agresji i niezgodności z duchem Ewangelii.

Wielka Środa, jako dzień, w którym skupiamy się na zdradzie Judasza, powinna być okazją do głębszej refleksji nad naszymi własnymi decyzjami, wartościami i lojalnością. Historia ta przypomina nam o złamanej ludzkiej naturze, ale także o potędze miłosierdzia i możliwości nawrócenia. Ostatecznie, może to być moment przełomowy w naszej własnej drodze duchowej, inspirujący do większej skromności, zrozumienia i miłości bliźniego.

Czytania na Wielką Środę: https://niezbednik.niedziela.pl/dzien/2024-03-27

Subskrybuj za darmo

Nie przegap żadnej historii dzięki powiadomieniom

Najnowsze

Czytaj także

Polecamy