Strona informacyjna

Nieobecność Trzaskowskiego w debacie dowiodła, że jest on...zbędny!

    Refleksja nad Męką i Śmiercią Chrystusa w Wielki Piątek

    Date:

    W dniu Wielkiego Piątku, jako wspólnota chrześcijańska, oddajemy szczególną cześć męce i śmierci Jezusa Chrystusa, naszego Zbawiciela. Jest to czas głębokiej refleksji nad Jego ofiarą i miłością, która objawiła się na krzyżu. Liturgia tego dnia składa się z trzech głównych części: liturgii słowa, adoracji krzyża i przyjęcia Komunii świętej. Cisza, która towarzyszy temu dniu, pomaga nam w skupieniu się i kontemplacji ukrzyżowanego Pana.

    Rytuał Wielkiego Piątku nie ma wyraźnego początku, ponieważ jest kontynuacją obrzędów Wielkiego Czwartku, podczas których upamiętniane są Ostatnia Wieczerza i pojmanie Jezusa. Liturgię otwiera uroczyste uznawanie naszej ludzkiej małości wobec tajemnicy Bożej śmierci. Kapłan, symbolizując pokorę, klęka przed ołtarzem, a lud wierny modli się w ciszy razem z nim. Następnie następuje czytanie Męki Pańskiej z Ewangelii według św. Jana.

    W Wielki Piątek Kościół modli się w sposób szczególny, odmawiając dziesięć wezwań składanych Bogu. Każde wezwanie poprzedza chwila ciszy, podczas której wierni w milczeniu modlą się w intencji podanej przez kapłana. To wspólne modlitewne doświadczenie jednoczy Kościół i manifestuje jego solidarność w modlitwie za potrzeby świata. Odpowiedzią na każde wezwanie jest wspólne „Amen”, podkreślając jedność w wierze.

    Podczas adoracji krzyża, który jest przedmiotem szczególnej czci, kapłan stopniowo odsłania go, prowadząc wiernych do refleksji nad znaczeniem tego świętego symbolu. Tradycja zasłaniania krzyża ma głębokie korzenie historyczne i symbolizuje pokorę i oddanie wobec ofiary Chrystusa. Jest to także akt uwielbienia Króla, który przez swój krzyżowy akt zbawienia przemienił drzewo śmierci w drzewo życia.

    Warto zauważyć, że Wielki Piątek i Wielka Sobota są jedynymi dniami w roku liturgicznym, kiedy Kościół nie celebruje Eucharystii. Komunia święta, którą przyjmujemy w Wielki Piątek, pochodzi z hostii konsekrowanych w poprzednim dniu. Jest to wyraz zjednoczenia z cierpieniem i śmiercią Chrystusa, oraz nadziei na udział w Jego chwale. Jest to dopełnienie liturgii tego dnia, której celem jest jednoczenie się z Jezusem i umocnienie naszej wiary.

    Celebracja Wielkiego Piątku kończy się przeniesieniem Najświętszego Sakramentu do symbolicznego grobu, gdzie Jezus pozostaje do Wielkiej Soboty. Adoracja grobu oraz krzyża kontynuuje się, pozwalając wiernym na głębsze zanurzenie się w tajemnicy Paschalnej, która jest źródłem nadziei i zbawienia dla całego świata.

    CZYTANIA LITURGICZNE NA 29 MARCA 2024: https://niezbednik.niedziela.pl/liturgia/2024-03-29

    Wesprzyj autora!

    Jeśli doceniasz pracę autora i chcesz go wesprzeć, możesz wpłacić symbolicznego grosika na jego dalszą twórczość. Każda pomoc ma znaczenie i motywuje do tworzenia kolejnych wartościowych treści. Dziękujemy za wsparcie!

    Subskrybuj

    spot_imgspot_img

    Popularne

    Więcej w temacie
    Powiązane tematy

    Wielka Środa: pocałunek Judasza – zdrada, upadek i ciemność

    Wielka Środa to mroczna refleksja nad zdradą Judasza – wyborem, który na zawsze zmienił historię. Czy człowiek, obdarzony wolnością, może odrzucić miłość, która nie zna granic?

    Niedziela Palmowa – z daleka i z bliska

    Niedziela Palmowa to chwila, by spojrzeć w głąb wiary – między entuzjazmem a zwątpieniem. Jak Piotr „z daleka”, uczymy się, że Bóg nie żąda perfekcji, lecz serca gotowego wracać.

    Rodzice z Eastleigh stają w obronie Wielkanocy: Triumf wiary nad „inkluzywnością”

    Rodzice z Eastleigh stanęli w obronie Wielkanocy, gdy szkoła chciała odwołać tradycyjne obchody. Ich protest to symbol walki o chrześcijańskie dziedzictwo. „Nie damy sobie odebrać tradycji!” – mówią.

    Dwadzieścia lat bez niego – echo 2 kwietnia 2005

    Dwadzieścia lat temu świat zatrzymał oddech, żegnając Jana Pawła II. Dziś wciąż słyszymy jego słowa i czujemy pustkę. Felieton o tęsknocie za człowiekiem, który zmienił historię.