Strona informacyjna

Tusk odkrył i ogłosił światu, że kapitał ma narodowość. Zapomniał dodać jaką.

    Transport śródlądowy – pieśń przeszłości?

    Date:

    „To były miraże z piasku. Transport rzeczny jest dzisiaj kompletnie nieopłacalny. Są inne środki transportu wykorzystywane. To się nie spinało finansowo i doprowadziło do katastrofy, to jest pieśń przeszłości” – twierdzi wiceministra klimatu i środowiska p. Urszula Zielińska.

    A jakie są fakty? W Europie zachodniej, którą ciągle gospodarczo gonimy (a która dla pani wiceministry jest niewątpliwie również wzorem pod każdym innym względem), na każdym większym cieku wodnym tętni życie – wypełnione towarami i pasażerami barki i statki płyną zarówno w górę, jak i w dół rzek.

    Dzieje się tak dlatego, że transport wodny jest tańszy zarówno od transportu drogowego, jak i kolejowego. Zużycie paliwa na 100 tonokilometrów wynosi w transporcie rzecznym 80 litrów, w transporcie kolejowym – 100 litrów, a drogowym – 200 litrów. Jak widać, energooszczędność w transporcie wodnym w stosunku do drogowego jest dwuipółkrotna. Niska energochłonność jest również przyczyną znacznie mniejszej niż w transporcie samochodowym emisji zanieczyszczeń do atmosfery.

    Istotnym kryterium oceny danego rodzaju transportu są również tzw. koszty zewnętrzne, czyli koszty produkcji ponoszone przez osoby i podmioty niepartycypujące w zyskach z tej produkcji (np. koszty oczyszczania wody pitnej przez miasta położone poniżej odpływów ścieków zakładów przemysłowych). Według opracowań Komisji Europejskiej koszty zewnętrzne transportu śródlądowego wynoszą tylko 5 euro na 1000 tonokilometrów i są blisko pięciokrotnie mniejsze niż koszty zewnętrzne transportu drogowego (24,12 euro/1000 tonokilometrów).

    Cały system transportowy jest swego rodzaju krwiobiegiem działalności gospodarczej i działa prawidłowo dopiero wtedy, gdy wszystkie jego elementy są sprawne. Na system ten, oprócz transportu drogowego i kolejowego, składa się również transport śródlądowy. Dobrze rozwinięte drogi wodne są uzupełnieniem i odciążeniem dla transportu drogowego i kolejowego. I tak jest w rozwiniętych krajach Europy. W Niemczech udział żeglugi śródlądowej w transporcie wynosi 14 proc. wszystkich przewożonych towarów, a w Holandii aż 42 proc. W Polsce, jak podaje GUS, udział transportu śródlądowego w przewozach ładunków ogółem w 2022 r. zmniejszył się w skali roku z 0,15% do 0,09% …

    Dwa dni temu było otwarcie Olimpiady. Co pokazali Francuzi? Statki z olimpijczykami, płynące Sekwaną. Robiąc sobie PR i chwaląc się przed całym światem, jacy są nowocześni, Francuzi pokazali … „pieśń przeszłości”.

    https://twitter.com/PrzemyslawOsiak/status/1816914106680787260
    Tadeusz Hatalski
    Tadeusz Hatalski
    kapitan żeglugi wielkiej

    Wesprzyj autora!

    Jeśli doceniasz pracę autora i chcesz go wesprzeć, możesz wpłacić symbolicznego grosika na jego dalszą twórczość. Każda pomoc ma znaczenie i motywuje do tworzenia kolejnych wartościowych treści. Dziękujemy za wsparcie!

    Subskrybuj

    spot_imgspot_img

    Popularne

    Więcej w temacie
    Powiązane tematy

    Przegląd stronniczy i niepełny. Na koniec roku o morzu …

    Polska, choć morska z natury, często zapomina o potencjale morza. Od spadków w portach, przez upadek stoczni, po floty pod obcą banderą – czas na działania, by gospodarka morska znów rozkwitła.

    Planeta płonie …??? Dlaczego Europa traci pozycję lidera rozwoju?

    Dlaczego Europa, dawny lider rozwoju, dziś ustępuje miejsca innym? Czy forsowanie Zielonego Ładu i skupienie na emisji CO2 to krok w przyszłość, czy autodestrukcja? Sprawdź, co naprawdę hamuje Europę!

    Polskie wskaźniki gospodarcze pogarszają się. Czy Polska zmierza w kierunku scenariusza greckiego?

    Polska stoi w obliczu pogarszających się wskaźników ekonomicznych – rosnący deficyt, spadek inwestycji zagranicznych i rosnąca bieda budzą obawy o przyszłość gospodarki. Czy czeka nas scenariusz Grecji?

    Europa idzie na dno! – Jak socjalizm i niewłaściwa polityka prowadzą do gospodarczej katastrofy.

    Mario Draghi, były prezes Europejskiego Banku Centralnego, „popełnił” raport...